RANCANGAN MENGAJAR HARIAN (RPH)
Mata
Pelajaran : Lukisan Kejuruteraan
Tahun : 24 mei 2013
Tingkatan/ Kelas : 4 Wawasan
Masa : 8.00 a.m. – 9.20 a.m.(1jam 20 minit)
Bilangan Pelajar : 30 Orang
-
10 Lelaki
-
20
Perempuan
Topik :
Lukisan Isometri
Objektif Pembelajaran :
1.
Pelajar
akan mengetahui konsep lukisan isometri
2.
Pelajar
dapat memahami ciri-ciri lukisan isometri
3.
Pelajar
dapat membina lukisan isometri mengikut
kaedah kotak dan kaedah rangka.
Hasil Pembelajaran :
1.
Diakhir
pembelajaran ini pelajar akan dapat mengenal pasti pembinaan kaedah kotak dan
juga rangka
2.
Pelajar
juga dapat mengenal pasti ciri-ciri lukisan isometri
Alat bantu mengajar : Power point,video,computer,projektor
KBKK : Menerangkan, membanding,
membezakan, merumuskan, menilai dan menganalisis.
|
Fasa/ Masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti guru
|
Catatan
|
|
Set induksi
(5 minit)
(08.00-08.05)
|
1. Soal jawab mengenai pengetahuan pelajar yang sedia
ada.
2. menerangkan ringkasan mengenai
topik yang diajar.
|
- Guru menyoal kepada para pelajar
mengatahui kemahiran melukis lukisan
isometri.
-Guru kemukan soalan :
1. Apakah yang dimaksudkan konsep
lukisan isometri?
2. Apakah ciri-ciri lukisan isometri?
-guru menerangkan ringkasan subjek
yang diajar kepada pelajar.
|
Teknik :
Soal jawab
Strategi :
-Pemusatan guru dan murid
-Teknik memerhati dan berkomunikasi
KBKK :
Menerangkan
ABM
-Power point
|
|
Perkembangan
(langkah 1)
20 minit
(08.05-08.25)
Langkah 2
15 minit
(08.25-08.40)
Langkah 3
20 minit
(08.40-09.00)
Langkah 4
15 minit
(09.00-09.15)
|
1.Menerangkan kaedah kotak
2.Mempamerkan contoh- contoh pembinaan.
3. Menerangkan saiz kotak dibina
menggunakan dimensi keseluruhan objek iaitu ukuran ketinggian, kelebaran dan
kedalaman objek.
1.Menerangkan tentang pembinaan
isometri kaedah rangka.
2. Mempamerkan contoh-contoh
pembinaan.
1.menerangkan tentang pembinaan
bulatan isometri kaedah empat pusat
2.mempamerkan contoh-contoh pembinaan,
Latihan
|
-Guru menerangkan definisi tentang
maksud tersebut.
-Guru menunjukkan pembinaan kaedah
kotak.
-Guru mengajukan soalan secara lisan
:
Berapakah sudut ketika pembinaan
kaedah kotak?
- Guru memberi penerangan tentang langkah-langkah
pembinaan kaedah kotak.
-Guru menunjukkan pembinaan kaedah
rangka.
-Guru menerangkan kaedah rangka
sesuai untuk pembinaan yang mempunyai puncak seperti piramid dan kon.
-guru memberikan penerangan tentang
langkah-langkah pembinaan kaedah rangka.
-guru menajukan soalan kepada
pelajar.
-Guru menerangkan langkah pembinaan kepada
pelajar
-guru menajukan soalan kepada
pelajar
-Guru memberikan latihan kepada
pelajar mengenai apa yang dipelajari
-Guru membincangkan secara langsung tentang
soalan yang diberikan kepada pelajar.
|
Teknik :
Soal jawab
KBKK :
Menerangkan, membandingkan
ABM:
-Power point
Strategi:
-berpusatkan guru dan pelajar.
Teknik :
Soal jawab
KBKK :
Menerangkan, membandingkan,
membezakan, menilai.
ABM:
-Power point
Strategi:
-berpusatkan guru dan pelajar.
Teknik :
Soal jawab
KBKK :
Menerangkan, membandingkan,
membezakan, menilai.
ABM:
-Power point
Strategi:
-berpusatkan guru dan pelajar.
Teknik :
latihan
KBKK
Menganalisis
|
|
Penutup
(5 minit)
(09.15-09.20)
|
Merumus kembali pembelajaran yang
diajar daripada mula proses pengajaran sehingga tamat.
|
-Guru merumuskan kembali proses
P&P.
-Merumuskan semua aktiviti yang
telah dijalan.
-Guru memberikan kata-kata semangat
sebelum sesi kelas ditangguhkan.
|
KBKK :
Merumus
|
Refleksi :
Dalam topic
ini,pelajar dapat mempelajari tentang kaedah melukis lukisan isometri. Pelajar
juga dapat memahami perbezaan kaedah kotak, rangka dan sebagainya.
No comments:
Post a Comment